Napisany: 2018-01-24
Twórcy polsko-niemieckiego festiwalu zgromadzili wybitne postaci muzyki współczesnej i sztuki
II Międzynarodowe Dni Messiaena w Görlitz-Zgorzelcu – festiwal muzyki i sztuki (fot. Jakub Purej, źródło: Meetingpoint Music Messiaen)
Międzynarodowe Dni Messiaena 12-15 stycznia 2018 r. po raz drugi odbyły się w Europa-Mieście Görlitz-Zgorzelec. Otworzył je występ Sinfonietty Dresden – orkiestry, która zgorzeleckiej publiczności znana jest z koncertów o niezwykle odważnym i zróżnicowanym repertuarze. Obok dzieł G. Griseya i W. Lutosławskiego muzycy zagrali prapremierę trudnego utworu Vorstieg C. Henniga.
W sobotę 13 stycznia przed południem, melomani mieli okazję zapoznać się z historią Görlitz i Zgorzelca w okresie II wojny światowej odwiedzając muzea i wystawy w obu miastach. Wyjątkowym zainteresowaniem cieszył się wykład archeologa Pawła Zawadzkiego w Muzeum Łużyckim na temat badań archeologicznych na obszarze dawnego obozu jenieckiego Stalag VIII A. Przeprowadzone były podczas letnich warsztatów WORCATION w latach 2014-17.
Świetni muzycy zapewnili publiczności doznania najwyższej próby (fot. Jakub Purej, źródło: Meetingpoint Music Messiaen)
Wieczorem na publiczność czekały dwie wyjątkowe muzyczne atrakcje: koncert kameralny duetu Duo Liepe w restauracji Vino e Cultura oraz oryginalny koncert nocny z Franzem Danksagmüllerem z muzyką elektroniczną i wizualizacjami w Katedrze Św. Jakuba – oba w Görlitz.
Festiwalowa niedziela rozpoczęła się o godz. 10 Mszą Św. w katedrze, podczas której zabrzmiały utwory organowe Oliviera Messiaena. Półtorej godziny później w Atelier Kremser rozpoczęło się spotkanie muzyczno-literackie Wezwanie do wolności. Aktorka Blanche Kommerell w autorskiej formie złożonej z cytatów, listów i notatek Oliviera Messiaena, przedstawiła portret kompozytora. Wieczorem zaś wybrzmiał koncert polskiego Lutosławski Quartet z utworami polskimi, austriackimi i niemieckimi.
Różnorodny program trafił do szerokiej grupy odbiorców (fot. Jakub Purej, źródło: Meetingpoint Music Messiaen)
Ostatni z Dni Messiaena wypełniły warsztaty muzyczno-historyczne na terenie byłego obozu jenieckiego pod Zgorzelecem. Młodzież z liceum im. Braci Śniadeckich w Zgorzelcu miała okazję poznać historię Stalagu VIII A i zarazem odkryć kulisy powstania utworu Kwartet na koniec czasu francuskiego kompozytora-więźnia obozu.
Festiwal zwieńczyło wykonanie tej kompozycji Oliviera Messiaena przez polskich muzyków z Lutosławski Quartet oraz artystów gościnnych – jak co roku od wielu lat, na terenie dawnego obozu w Europejskim Centrum PAMIĘĆ, EDUKACJA, KULTURA.
Zwieńczone dorocznym wykonaniem KWARTETU NA KONIEC CZASU i poznawaniem dawnego obozu jenieckiego Dni Messiaena 2018 są najlepszą zapowiedzią kolejnych edycji (fot. Jakub Purej, źródło: Meetingpoint Music Messiaen)
Organizatorzy zapraszają na kolejną edycję Międzynarodowych Dniach Messiaena w 2019 roku.
Tagi: · Zgorzelec · koncert · Górne Łużyce
Linki: · Martwa-żywa historia Górnych Łużyc · www.festival-music-messiaen.net
© Góry Izerskie 2006-2023
http://www.goryizerskie.pl