Napisany: 2009-06-25
Trasa całodniowa (48 km), ciekawa, łącząca dwie górskie miejscowości: Szklarską Porębę i Świeradów-Zdrój. Ze względu na długość trasa średnio trudna z 17-kilometrowym odcinkiem drogi asfaltowej. Na szczególną uwagę zasługują: Orle, Izerska Łąka z torfowiskami oraz Zakręt Śmierci.
Orle - położona na wysokości 825 m n.p.m. osada powstała wokół dawnej huty szkła. Dziś znajduje się tu stacja turystyczna z bufetem i noclegami. Poza zabytkową dawną leśniczówką-siedzibą zarządcy huty, warto zwrócić uwagę na dwa budynki z lat 30. XX w. niemieckich pograniczników.
Izerska Łąka - położona jest na wysokości 870 m n.p.m. w dolinie rzeki Izery. Swoim krajobrazem i warunkami klimatycznymi przypomina pustkowia Norwegii. Jest to jeden z najcenniejszych i najbardziej dzikich obszarów Sudetów pod względem przyrodniczym. Prawdziwym skarbem Izerskiej Łąki są znajdujące się tam torfowiska porośnięte rzadkimi roślinami: sosną błotną, brzozą karłowatą czy kosodrzewiną. W średniowieczu obszar ten był penetrowany przez Walończyków znajdujących w Dolinie Izery kamienie szlachetne.
Zakręt Śmierci - bardzo ostry zakręt (prawie 180°) znajdujący się na drodze ze Szklarskiej Poręby do Świeradowa-Zdroju. Usytuowany jest na wysokości 775 m n.p.m., dzięki czemu rozpościera się z niego piękny widok na panoramę Karkonoszy oraz na całą Kotlinę Jeleniogórską.
Punkt orientacyjny | km | m n.p.m. |
---|---|---|
1. DW "Górnicza Strzecha" - początek trasy. | 0,00 | 700 |
2. ul.Odrodzenia - skręt w lewo. | 0,25 | 710 |
3. ul.Mickiewicza - skręt w lewo. | 0,50 | 712 |
4. Szosa Czeska (E-65) - skręt w prawo. | 0,80 | 705 |
5. Osiedle Huta - skręt w lewo. | 1,05 | 700 |
6. Przejazd kolejowy przy stacji kolejowej Szklarska Poręba Huta. | 2,10 | 720 |
7. Skrzyżowanie z trasą rowerową nr 11. | 3,60 | 790 |
8. Przejazd kolejowy pod Walońskiem Kamieniem. | 6,00 | 845 |
9. Skrzyżowanie z trasą międzynarodową E-65. | 7,50 | 855 |
10. Przełęcz Szklarska - skręt w prawo na "Samolot". Możemy pojechać prosto i za Polaną Jakuszycką skręcić w prawo w asfaltową drogę - trasa łatwa, widokowa - 5300m, w dni robocze zalecana jazda po 16:00 - dojazd do Orla. | 8,40 | 886 |
11. Orle - skręt w prawo. | 13,25 | 825 |
12. Izerska Łąka - Chatka Górzystów, po ok. 300m skręt w lewo. | 18,28 | 840 |
13. Szlak żółty - skręt w prawo w drogę asfaltową - męczący podjazd. | 19,30 | 860 |
14. Polana Izerska; skrzyżowanie - prosto. | 21,60 | 970 |
15. Polana Izerska - początek stromego, długiego zjazdu drogą asfaltową aż do Drogi Sudeckiej. | 21,90 | 980 |
16. "Agrafka", skrzyżowanie dróg - skręt w prawo. | 24,40 | 780 |
17. Skręt w prawo w Drogę Sudecką. | 28,70 | 540 |
18. Rozdroże Izerskie. | 35,70 | 769 |
19. Zakręt Śmierci. | 42,30 | 785 |
20. Centrum Szklarskiej Poręby, dojazd do drogi E-65 - skręt w prawo. | 45,70 | 650 |
21. ul.Mickiewicza - skręt w lewo. | 46,80 | 705 |
22. ul.Odrodzenia - skręt w prawo. | 47,10 | 712 |
23. ul.Wysoka - skręt w prawo. | 47,35 | 710 |
24. DW "Górnicza Strzecha" - koniec trasy. | 47,60 | 700 |
Trasa opracowana przez Stowarzyszenie Cyklistów Szklarska Poręba na dwóch kółkach; opublikowana na mapie oraz w serwisie internetowym Rowerowa Kraina.
Opis trasy oraz ilustracje opublikowane za zgodą autorów.
Tagi: · rower · trasy rowerowe · turystyka rowerowa
Linki: · Z rowera wróć cały · Jak jechać by dojechać · Zanim zapedałujesz
© Góry Izerskie 2006-2023
http://www.goryizerskie.pl